Leta i den här bloggen

fredag 11 februari 2011

Cesenatico, 2001

På ett lastbilsflak står en prispall och överst på den står jag. Italienska fotografer skjuter blixtar mot mig och en ganska ansenlig människomassa jublar och applåderar. Jag klamrar mig fast vid mina priser och kliver försiktigt av pallen. Förbryllad avlägsnar jag mig från lastbilen och försöker hitta någon som kan ge mig en förklaring till varför jag blev mer eller mindre kidnappad och uppföst på podiet. Till slut hittar jag en italienare som verkar kunna lite engelska och som förklarar att jag är “Primo Japanese”, den förste japan som deltagit i Nove Colli och en av de snabbaste utländska åkarna.

Nu i efterhand önskar jag att benen inte varit fullt så ludna och att hjälmremmarna inte hängt och slängt utan att jag kanske hade tagit av hjälmen helt och hållet vid prisceremonin. Istället, förevigad som förste japan i italiensk press, jag som är ursprungligen sydkorean, därefter smålänning och numera östgöte.

Bernt som bott i Italien förklarar att italienare är förtjusta i det exotiska. Det är jag det, exotisk. Åtminstone på italienska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar