Leta i den här bloggen

tisdag 7 juni 2011

En etapp på touren!

Starten gick. Du rullade med i klungan i makliga 40 km/h. Ovanför hovrade Eurosporthelikoptern.

Platt lugn körning fram till och över inte mindre än tre viadukter. Korta, inte särskilt branta, men med gårdagens etapp i benen brände det till i musklerna likväl. Nu blev du riktigt uppvärmd och redo för dagens etapp.

Första vätskepåfyllningen. Du backade ned till följebilen. Plockade på dig inte mindre än 18 flaskor. Du ökade hastigheten fram till klungan där du började distribuera flaskorna till övriga lagmedlemmar.

Du fick besked om en vurpa längre ned i fältet. Din lagkapten drogs med ned i fallet. Med brutet nyckelben och båtben tog touren slut för honom där. Det innebar att du fick ta över rollen som kapten och att ansvaret att vinna dagens etapp nu vilade på dina axlar.

Ut på motorvägen, lätt utför, lätt medvind. Fabian Cancellara satte dagens hastighetsrekord med 117 km/h.

Lugn körning fram mot berget. Klättringen började. Några småattacker som snart hämtades in. Sista branten närmade sig och spänningen i klungan ökade. En sista attack som du svarade på, sen passerade du kilometermarkeringen. Arvesen, norrmannen, drog upp spurten. Hastigheten ökade från 50 till 65 km/h.

Arvesen fick 10 meter vid rycket, 10 meter som du blev tvungen att ta igen. Avståndet sjönk, meter för meter och till slut kom du in på hans hjul. 400 meter till mål och du satte in attacken. En och en halv meter upp. Högsta växel och en hastighet på 70 km/h. Arvesen svarade och hastigheten ökade till 72. En meter och mätaren visade 74. En halv meter och 75 km/h. Väl jämsides kastade du fram cykeln och målfotot visade seger med ca 5 cm.

Så var det spinningpasset över och en del av deltagarna såg riktigt trötta ut. Det ska man vara om man kört en etapp i touren.

2 kommentarer:

  1. Haha, snacka om inlevelse!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var spännande på slutet. En riktig nagelbitare.

    SvaraRadera