Leta i den här bloggen

måndag 28 mars 2011

Mange och ångesten

Häromveckan frågade Hannah vad det är som driver mig. Frågan kom plötsligt och jag hade inget svar. Undvikande frågade jag tillbaka; vad är det som driver DIG? Ångesten svarade Hannah blixtsnabbt och utan tvekan. Ångesten att bli ifråncyklad, ångesten att komma sist, ångesten att inte vinna.

Jag håller med. Ångesten är en avgörande bit i motivationspusslet fast i små doser. För mycket blir nog skadligt i längden. Jag tänker på Helena Ekholm i OS till exempel. Vilken press.

På Mallis bubblar också ångesten upp till ytan. För många år sedan delade jag rum med en person som vill förbli anonym. Vi munhöggs ständigt och försökte verbalt avgöra vem som var bäst på att cykla. Pratar man i sömnen avslöjar man dock sina inre fasor utan censur. "Inte sist igen!", hörde jag min rumskamrat mumla om och om igen i sömnen. Ångest när den är som bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar